UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
3, 2, 1... zbláznil jsem se? Ne nebojte, neodpočítávám konec světa. Ta čísla mají zcela jiný význam. CARUSELLA odehrála svůj třetí koncert v plzeňském Divadle pod Lampou, podruhé tento klub naplnila a poprvé se tak stalo bez jejich plzeňských spřízněnců SYNERGY, kteří si užívají koncertní pauzičku. Pokud na prvním koncertu CARUSELLY v roce 2008 postávalo na vystoupení třicet platících zvědavců, pak na druhém o rok později to byla už více jak stovka a potřetí už praskala plzeňská Lampa s více jak dvěma sty hlavami ve švech. Jen pro ilustraci, to lze srovnat s koncerty WALTARI nebo VADER na tom samém místě v dobách jejich největší slávy. Izraelský noise-punk-rockový párek šplhá nahoru poctivě odježděnými klubovými koncerty a daří se jim. A není se čemu divit.
Supportem exotického párečku pro tento večer byli mělnicko-pražští ANYWAY - obhroublá rocková kytarovka pro starší a pokročilé. Koncert po řemeslné stránce uspokojivý, plný a hlasitý zvuk, bohužel živá produkce nenabídla žádnou novou kvalitu ani přidanou hodnotu oproti studiové tvorbě. Dle mého ucha zaznělo poměrně dost novinek, které jsem neidentifikoval se současnou studiovou tvorbou a o celém koncertu lze říci, že šlo o „Slušné představení, které neoslnilo, ani neurazilo.“
Už před akcí se hodně řešilo, jestli bude CARUSELLA moci hrát pod pódiem, jak je zvyklá. V klubu bylo již tolik lidí, že s každým dalším příchozím byla otázka palčivější a zvrhávala se v neprospěch CARUSELLY. Jak se to tam všechno proboha v tom davu vejde? A pokud by hráli nahoře? To přece ztratí CARUSELLA jeden z nejpřitažlivějších atributů. Kontakt je tu prostě důležitý. Nakonec však bubeník Guy Shechter rozbaluje koberec nekompromisně uprostřed hlediště a lidi-nelidi - bicí se staví pod pódiem.
Bez nějakého dlouhého zvučení se rozeznívá sálem první hitovka „Sally“ ze zatím jediného alba CARUSELLY a neprodyšně obemknutý kruh kolem kapely reaguje poměrně rychle. Již ve středu skladby se hýbe většina lidí v dosahu. Tamara si nakládá své netradičně zaranžované pěvecké linky, jejichž intonace zní místy velmi neobvykle až nekorektně, ale všichni jí stejně zobou z ruky. Bez nějakého velkého řečnění, bez rockových gest a póz se jde dál. Z Tamary se opět stává norník, který si podhrabává chodbičky lidskou hlínou - vlastně jí to moc práce ani nestojí. Lidé se před ní rozestupují a zavírají. Publikum i kapela tvoří jeden živoucí organizmus. Tamara se potápí do davu jako nůž do másla s pokojovou teplotou. Kapelu nerozhodí ani vykopnutá elektřina, a aby také jo, vždyť jsou na turné téměř bez přestávek již několik let. Když se spouští „Star Quality“ ozývá se nadšenecky bouřící řev lidí v prvních dvaceti sekundách skladby. Při refrénu řve každý a skáče vše co má nohy.
Povím vám jedno - takovou atmosféru jsem již dlouho na žádné akci nezažil. CARUSELLA nehraje složitě, ale tu přesnost a vyhranost by jí mohl závidět leckdo. Vše sedí na prdeli, jak přišité. Přídavek byl povinný a koncert měl jedinou message. Pokud potřebujete v budoucnu zbořit hudební klub, pozvěte CARUSELLU. Ušetříte za demoliční četu. To myslím vážně, protože jestli budou mít koncerty těchto rockových Davidohvězdných vlajkonošů stále vzestupnou tendenci, tak za rok, kdy je v Divadle pod Lampou zase očekávám, Plzeň zcela jistě přijde o svůj nejlepší klub. Lidi Lampu zboří. Teď už to vím. Nelze jinak.
Mělničtí ANYWAY se s tím vůbec nepárali a plně pochopili, o čem že hlavně rockový koncert musí být. Ostrá jízda (téměř bez pauz mezi skladbami) představila mnohé z chystaného alba, které vyjde někdy do jara příštího roku. Nechyběly chytlavé chorály, ve kterých se mnohokráte střídali frontman s kytaristou, ale rovněž riffy chrlené v strhujícím tempu, což byly indicie pro dosažení rock n rollového fílingu zcela určující. Máme se na co těšit.
Mladá izraelská dvojice CARUSELLA znovu prostřela kobereček uprostřed klubu, aby svou bahení lázní oblažila natěsnalé dvěstěhlavé osazenstvo klubu. Undergroundová atmosférka, jednoduchá avšak přesná hra kapely - velmi šikovný bubeník, sympatická kytaristka s punkovým pěveckým projevem a zejména několik vypalovaček, které se dokázaly zarít. Myslím, že o této dvojici, která každým okamžikem navozovala vzpomínky na dávné období, když byl grunge ještě v kolébce (i když tento styl nehráli), ještě někdy uslyšíme. Velmi výživný bigbítek.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.